ATS - Professeur(e) enseignant(e) en Génie et Sciences (Mathématiques et Physique)
Competition 1598
Apply
Description
Please note that as Campus Saint Jean is the Francophone faculty of the University of Alberta, applicants must be fluent in spoken and written French.
APPLICATIONS MUST BE SUBMITTED IN FRENCH TO BE CONSIDERED.
ATS – Professeur(e) enseignant(e) en Génie et
Sciences (Mathématiques et Physique)
Contrat à temps plein, renouvelable
Date d’entrée en fonction : le 1ier Janvier 2025 ou 1ier juillet 2026
Bien que ce poste soit ouvert à toute candidature externe à l'université, le personnel enseignant académique actuel est d'abord informé des postes disponibles et sera considéré en priorité, conformément aux termes de l'annexe D de la convention collective académique, avant de considérer les candidatures externes. Veuillez indiquer votre statut interne en utilisant le menu déroulant "Annonce" lorsque vous postulez.
Le Campus Saint-Jean de l’Université de l’Alberta sollicite des candidatures pour un poste de professeur(e) enseignant(e) en sciences (mathématiques et physique) et génie. Dans le cadre de ses fonctions, la personne retenue sera appelée à donner des cours en sciences et génie (conception, statique, dynamique, la profession), physique, informatique, et mathématique. La polyvalence en enseignement et la capacité à enseigner un large éventail de cours sera un atout. Le candidat enseignera jusqu’à huit (8) selon les assignations du vice doyen principal.
Responsabilités
Sous l’autorité du Vice-doyen principal, la personne retenue pour ce poste aura les tâches suivantes:
Enseignement
- Enseigner jusqu'à huit cours par année de sciences (mathématiques, physique et informatique) et génie (conception, statique, dynamique, la profession)
- Capacité d’enseigner les cours suivant en français
- ENGG 100 - Success in Engineering (Succès en génie)
- ENGG 130 - Engineering Mechanics (Génie mécanique)
- ENGG 160 - Introduction to Engineering Design, Communication, and Profession (Introduction à la conception, à la communication et à la profession d'ingénieur)
- ENCMP 100 - Computer Programming for Engineers (programmation pour ingénieur)
- Calcul élémentaire I – MATHQ 100
- Calcul élémentaire II – MATHQ 101
- Calcul élémentaire II – MATHQ 115
- Algèbre linéaire – MATHQ 102
- Développer le contenu des cours assignés et être responsable de la conception de ces cours, de la méthodologie d'enseignement
- Participer activement au processus d’accréditation et d’assurance de qualité des programmes
- Assurer une disponibilité raisonnable pour la consultation des étudiants pendant et en dehors des heures de cours
- Participer à l'enseignement savant en demeurant à jour et compétent en ce qui a trait au contenu et à la conception du cours assigné et à la performance de l'instructeur
- S'engager dans des tâches administratives liées à l'enseignement
- Assister aux orientations, aux réunions de la faculté, aux réunions liées au cours et aux autres activités liées à l'enseignement
- Transmettre le syllabus du cours à l'administration dans les délais impartis
- Soumettre à la fin du semestre un rapport au vice-doyen principal
- D'autres activités d'enseignement clairement définies, selon le cas, attribuées et convenues au moment de la nomination ou lors des assignations annuelles ultérieures
- Contribuer au contenu des activités d'orientation des nouveaux étudiants
Implication dans le programme transition “Tout pour Réussir”
- Élaboration de ressources et d’ateliers sur la méthodologie (compétences transversales nécessaires pour tous les programmes)
- Encadrement et formation des animateurs et animatrices
- Développement de gabarit d’animation d’ateliers pour le programme de transition
- Animation des deux journées d’ateliers et soutien aux étudiants animateurs
Implication dans la pré-transition à l'université dans le cadre du soutien académique pour les écoles secondaires nourricières
- Élaboration de ressources pédagogiques pour le soutien académique pour les écoles secondaires qui visent à mieux préparer leurs élèves pour les exigences du CSJ
Profil recherché
- Baccalauréat en génie et doit détenir le statut d'ingénieur professionnel ou être en voie de l’obtenir (dans les deux prochaines années).
- Posséder une maitrise, mais préférablement un doctorat, en génie physique, génie mécanique, génie électrique ou génie informatique, ou un doctorat en mathématiques ou en physique.
- Maîtrise du langage de programmation Python est indispensable
- Faire preuve d'une expérience concrète d'enseignement au niveau du premier ou du deuxième cycle universitaire ; un excellent dossier d'enseignement est requis.
- Avoir des connaissances pédagogiques et technologiques solides pour l’enseignement en ligne, en présentiel, co-modal (étudiants en présentiel et en ligne) et hybride (pédagogie inversée). Une expérience industrielle serait un atout.
- Être dédié à l'engagement et la réussite des étudiants
- Démontrer de l’initiative et du leadership
- Posséder un excellent niveau de français écrit et oral, et un très bon niveau d’anglais pour comprendre les ententes, les politiques et les procédures de l’Université de l’Alberta.
- Avoir un excellent esprit d’équipe et de collaboration
- Avoir une expérience en encadrement, accompagnement, monitorat d’étudiants
- Avoir une bonne compréhension du contexte d’apprentissage linguistique en milieu minoritaire.
Dossier de candidature
- Les personnes intéressées doivent nous faire parvenir un dossier (en un seul document sous format PDF) compris dans l’ensemble les suivantes avant le 31 mars 2025.
- Une lettre de présentation qui confirme (1) votre intérêt, (2) vos qualifications, et une attestation que vous êtes prêt et capable d’enseigner des cours dans les domaines indiqués
- CV à jour
- Dossier d’enseignement qui inclut une philosophie de l’enseignement
- Des copies des évaluations numériques et de tout autres formes d'évaluations impartiales (évaluation d’un pair)
- Le/la candidat(e) doit fournir deux lettres de recommandation qui attestent leurs aptitudes quant à une nomination pour ce poste. Le/la candidat(e) doit prendre les dispositions nécessaires pour que trois lettres de recommandation soient envoyées directement et confidentiellement au vice-doyen principal à hsafouhi@ualberta.ca.
Seuls les candidats sélectionnés pour des entretiens seront contactés.
Le salaire sera en fonction de l'expérience selon la convention collective Academic Teaching Staff (ATS).
Ce poste à temps plein, offre un ensemble complet d'avantages sociaux qui peuvent être consultés sur notre page Bénéfices des employés.
Ce poste fait partie de l’Association of the Academic Staff of the University of Alberta (AASUA).
Toutes les candidatures seront considérées avec attention. Cependant, nous ne communiquerons qu’avec les personnes dont la candidature sera retenue. Prière de ne pas téléphoner.
L’Université de l’Alberta encourage les candidatures de toute personne qualifiée; cependant, la priorité sera accordée aux citoyen(ne)s canadien(ne)s et aux résident(e)s permanent(e)s.
L'Université de l'Alberta s'engage à embaucher de manière équitable une main-d'œuvre diversifiée et inclusive. Nous accueillons les demandes de toutes les personnes qualifiées. Nous encourageons les femmes; Premières nations, Métis et Inuits; membres des groupes minoritaires visibles; personnes handicapées; personnes ayant une orientation sexuelle ou une identité et une expression sexospécifique; et tous ceux qui peuvent contribuer à la diversification des idées et à l'université à postuler.
ENGLISH VERSION
Please note that as Campus Saint Jean is the Francophone faculty of the University of Alberta, applicants must be fluent in spoken and written French. APPLICATIONS MUST BE SUBMITTED IN FRENCH TO BE CONSIDERED.
ATS – Instructor in Engineering and Sciences (Mathematics and Physics)
Full-time, renewable contract
Start date: January 1, 2024, or July 1, 2025
While this position welcomes applications from individuals external to the university, current Academic Teaching Staff are first notified of available positions and will receive first consideration in accordance with the terms of Schedule D of the Academic Collective Agreement prior to considering external candidates. Please indicate your internal status using the "Advertisement" drop-down menu when applying.
The Campus Saint-Jean of the University of Alberta is inviting applications for a position as an instructor in sciences (mathematics and physics) and engineering. In this role, the selected candidate will be expected to teach courses in sciences and engineering (design, statics, dynamics, the profession), physics, computer science, and mathematics. Versatility in teaching and the ability to teach a wide range of courses will be an asset. The candidate will teach up to eight (8) courses based on the assignments from the Vice-Dean.
Responsibilities
Under the authority of the Vice-Dean, the selected candidate for this position will have the following tasks:
Teaching
- Teach up to eight courses per year in sciences (mathematics, physics, and computer science) and engineering (design, statics, dynamics, the profession)
- Ability to teach the following courses in French:
- ENGG 100 - Success in Engineering
- ENGG 130 - Engineering Mechanics
- ENGG 160 - Introduction to Engineering Design, Communication, and Profession
- ENCMP 100 - Computer Programming for Engineers
- Elementary Calculus I – MATHQ 100
- Elementary Calculus II – MATHQ 101
- Elementary Calculus III – MATHQ 115
- Linear Algebra – MATHQ 102
- Develop the content for assigned courses and be responsible for course design and teaching methodology
- Actively participate in the accreditation and quality assurance processes of the programs
- Ensure reasonable availability for student consultations during and outside of class hours
- Engage in scholarly teaching by staying current and competent regarding course content, design, and instructor performance
- Participate in administrative tasks related to teaching
- Attend orientations, faculty meetings, course-related meetings, and other teaching-related activities
- Submit the course syllabus to the administration within the designated deadlines
- Submit a report to the Vice-Dean at the end of the semester
- Engage in other clearly defined teaching activities as assigned and agreed upon at the time of appointment or during subsequent annual assignments
- Contribute to the content of orientation activities for new students
Involvement in the “Tout pour Réussir” Transition Program
- Develop resources and workshops on methodology (transferable skills necessary for all programs)
- Mentor and train facilitators
- Develop workshop facilitation templates for the transition program
- Facilitate two days of workshops and support student facilitators
Involvement in Pre-Transition to University for Academic Support in Feeding Secondary Schools
Develop educational resources for academic support in secondary schools aimed at better preparing their students for the requirements of CSJ.
Desired Profile
- Bachelor's degree in engineering and must hold professional engineer status or be on track to obtain it (within the next two years).
- Master’s degree required, but preferably a doctorate in physics engineering, mechanical engineering, electrical engineering, or computer engineering, or a doctorate in mathematics or physics.
- Proficiency in the Python programming language is essential.
- Demonstrated experience in teaching at the undergraduate or graduate level; an excellent teaching record is required.
- Solid pedagogical and technological knowledge for online, in-person, co-modal (in-person and online students), and hybrid (flipped classroom) teaching. Industrial experience would be an asset.
- Commitment to student engagement and success.
- Demonstrate initiative and leadership.
- Excellent written and spoken French, and a good level of English to understand agreements, policies, and procedures at the University of Alberta.
- Strong teamwork and collaboration skills.
- Experience in mentoring, coaching, and supporting students.
- Good understanding of the linguistic learning context in a minority environment.
Application Package
Interested individuals must submit a complete application package (in a single PDF document) including the following by March 31, 2025.
- A cover letter confirming (1) your interest, (2) your qualifications, and a statement that you are prepared and able to teach courses in the indicated areas.
- An updated CV.
- A teaching dossier that includes a teaching philosophy.
- Copies of numerical evaluations and any other forms of impartial assessments (peer evaluations).
The candidate must provide two letters of recommendation that attest to their suitability for this position. The candidate should arrange for three letters of recommendation to be sent directly and confidentially to the Vice-Dean at hsafouhi@ualberta.ca.
Only candidates selected for interviews will be contacted.
Salary will be commensurate with experience in accordance with the Academic Teaching Staff (ATS) agreement.
This position offers a comprehensive benefits package found on our Benefits Overview page.
This position is a part of the Association of the Academic Staff of the University of Alberta (AASUA).
All applications will be carefully considered. However, only successful applicants will be contacted. Please do not call.
At the University of Alberta, we are committed to creating an inclusive and accessible hiring process for all candidates. If you require accommodations to participate in the interview process, please let us know at the time of booking your interview and we will make every effort to accommodate your needs.
We thank all applicants for their interest; however, only those individuals selected for an interview will be contacted.
The University of Alberta is committed to an equitable, diverse, and inclusive workforce. We welcome applications from all qualified persons. We encourage women; First Nations, Métis and Inuit persons; members of visible minority groups; persons with disabilities; persons of any sexual orientation or gender identity and expression; and all those who may contribute to the further diversification of ideas and the University to apply.
ApplyNote: This opportunity will be available until midnight January 6, 2025, Edmonton, Alberta local time.