Contact
Professor, Campus Saint-Jean - Académique
- cammarata@ualberta.ca
- Address
-
3-06 CSJ Pavillon Lacerte
8406 Marie-Anne-Gaboury St (91 St)Edmonton ABT6C 4G9
Overview
Area of Study / Keywords
Immersion bilingual education foreign language education content-based instruction curriculum development teacher education professional development
About
I currently hold an academic position as Full Professor of Education at the Faculté Saint-Jean, University of Alberta. Formerly a language teacher, I have been a teacher educator for almost twenty years, specializing in the preparation and ongoing professional development of K-12 teachers in French immersion and Francophone minority settings. Over the years, my research has examined 1) K-12 teachers' experience of learning about and implementing content-based instruction (CBI) in diverse educational contexts and implications for teacher education and professional development, 2) the potential of curricular models specifically designed to help K-12 teachers optimize the integration of content, language, and literacy in instruction, and 3) the nature of immersion/bilingual teachers' knowledge base and its influence on their ability to simultaneously teach content, language, and academic literacy skills. More recently, my research has focused on issues related to student retention in French immersion programs and Francophone schools in minority contexts in Canada. My work has been published in well-respected scientific journals and has received numerous academic awards, including the Paul Pimsleur Award for Research in Foreign Language Education (2013), the Stephen A. Freeman Award for Best Published Article (2018), the Alberta Teachers' Association Educational Research Award (2018), and the Judy Gibson Award of Excellence in French Second Language Education (2024). I have also gained extensive editorial experience over the past decade by 1) publishing two edited volumes, Content-Based Foreign Language Teaching: Curriculum and Pedagogy for Developing Advanced Thinking and Literacy Skills (Routledge, 2016) and Teacher development for immersion and content-based instruction (John Benjamins Current Topics, 2020), 2) guest editing three special issues of the Journal of Immersion and Content-Based Language Education (JICB, 2018, 2022, 2025), and 3) serving as co-editor-in-chief of the Journal of Immersion and Content-Based Language Education (JICB, John Benjamins) from January 2019 to December 2024.
Research
Courses
CSSE 523 - Intégration du contenu, de la langue et de la littératie
Durant le cours les étudiants se familiariseront avec la recherche dans le domaine de l'intégration de la langue, du contenu et des habiletés liées à littératie disciplinaire en immersion et milieu francophone minoritaire. Ils analyseront les programmes d'enseignement actuels avec un regard critique afin d'identifier les lacunes de ceux-ci. Ils utiliseront une approche intégrée permettant un rééquilibrage de l'instruction afin que les sens et la forme soient conjointement ciblés. Enfin, Ils développeront un micro programme mettant en application les théories et pédagogies étudiées. Peut comprendre des sections en ligne. Note: Ce cours n'est pas accessible aux étudiants ayant ou postulant des crédits pour MEDU 523.
EDU M 332 - Théorie de l'apprentissage des langues et approche intégrée
Ce cours aborde les principales théories relatives à l'acquisition des langues qui sont au coeur des approches pour planifier et enseigner en contexte immersif et francophone minoritaire. Le volet pratique du cours propose une introduction au développement de séquences pédagogiques visant à intégrer l'enseignement de la langue et de la littératie dans le contexte de l'enseignement des matières. Préalable(s) ou concomittant(s): EDU S 201 (ou EDU F 200 et EDU M 232). Pour les étudiants du BEd/Ad: Préalable ou concomitant: EDU S 101. Note: Ce cours n'est pas accessible aux étudiants ayant des crédits pour EDU F 211 et EDU M 331.
M EDU 523 - Intégration du contenu, de la langue et de la littératie
Durant le cours les étudiants se familiariseront avec la recherche dans le domaine de l'intégration de la langue, du contenu et des habiletés liées à littératie disciplinaire en immersion et milieu francophone minoritaire. Ils analyseront les programmes d'enseignement actuels avec un regard critique afin d'identifier les lacunes de ceux-ci. Ils utiliseront une approche intégrée permettant un rééquilibrage de l'instruction afin que les sens et la forme soient conjointement ciblés. Enfin, Ils développeront un micro programme mettant en application les théories et pédagogies étudiées. Peut comprendre des sections en ligne.