Gillian Robinson
Pronouns: she/her/elle
Personal Website: https://sites.google.com/ualberta.ca/gillianrobinson
Contact
Coach pédagogique - CRÉER CSJ, Campus Saint-Jean - Campus Saint-Jean
- gtowns@ualberta.ca
- Address
-
3-05D CSJ Pavillon Lacerte
8406 Marie-Anne-Gaboury St (91 St)Edmonton ABT6C 4G9
Overview
Area of Study / Keywords
Anti-oppressive Education Anti-colonial Education; Gender and Sexuality; Institutional Whiteness; Teacher Education
Research
Gillian Robinson a été enseignante en immersion française au secondaire pendant plusieurs années dans la région métropolitaine d’Edmonton. Durant cette période, elle aimait accueillir des enseignants en formation dans sa classe. Aujourd’hui professeure adjointe au Campus Saint-Jean, elle intègre des approches pratiques de la formation à l’enseignement dans ses cours universitaires et ses recherches. Ses travaux portent sur la manière dont les institutions, en particulier les écoles, mettent en œuvre les initiatives en matière d’équité au quotidien. Elle étudie comment les politiques inclusives et le sentiment d’appartenance des élèves deviennent des sujets de négociation dans les contextes éducatifs. Son expérience dans les écoles influence sa méthodologie, dans une volonté de mieux comprendre comment, malgré de bonnes intentions, certains enseignants peuvent perpétuer des idéologies coloniales de peuplement dans leurs pratiques, ce qui peut reproduire des formes d’exclusion. En s’appuyant sur les théories des féministes autochtones et une perspective foucaldienne critique, elle analyse comment les hiérarchies sociales et la blanchité institutionnelle se maintiennent dans les écoles, tout en proposant des pistes pour y résister.
Gillian Robinson was a French Immersion Junior High and High School classroom teacher for many years in the metro Edmonton area. During this time, she loved welcoming pre-service teachers into her classroom. Now, as an Assistant Professor at Campus Saint-Jean, she brings the same practical strategies for teacher education into her University courses and research focus. Her research focuses on the ways in which institutions, and especially schools, manage equity initiatives in daily practice. She studies how inclusive policy and student belonging become spaces of negotiation in educational contexts. Her experience as a classroom teacher informs her research methodology, through trying to understand the ways in which well-meaning educators can sometimes entrench settler colonial ideologies in praxis in ways that reproduce exclusion. Centering the work of Indigenous feminist theorists in her analysis and using a critical Foucauldian lens, her scholarship highlights the maintenance of hierarchies and institutional whiteness in schools, and provides pathways for educators to resist said reproduction.
Featured Publications
Gillian Robinson
Peter Lang. 2024 December; 2 10.3726/b22271
Rebecca Sockbeson and Gillian Robinson
2024 April;
View additional publications
Research Students
Currently accepting undergraduate students for research project supervision.