Dominic Manuel, MA Ed, BSc-BEd

Professeur adjoint / Assistant Professor, Campus Saint-Jean - Academic Support
English | Français

Contact

Professeur adjoint / Assistant Professor, Campus Saint-Jean - Academic Support
Email
dmanuel@ualberta.ca
Phone
(780) 465-8748
Address
2-12 CSJ Pavillon Lacerte
8406 Marie-Anne-Gaboury St (91 St)
Edmonton AB
T6C 4G9

Availability
By appointment

Overview

Area of Study / Keywords

Elementary and secondary mathematics and science education inquiry-based leaning in mathematics and science classrooms effective teaching practices rich tasks and problem solving in mathematics mathematical creativity and talent information technology in classrooms


About

I am an Assistant Professor of mathematics, science and technology education at the Faculté Saint-Jean of the University of Alberta. I hold a concurrent Bachelor in education and science (BSc - BEd) with concentrations in mathematics and computer sciences, and a Masters of Arts (MA) in education both at the Université de Moncton, New Brunswick, Canada. I am currently a PhD candidate writing my doctoral dissertation at McGill University.


Research

My research interests include various topics in elementary and secondary mathematics and science education, such as

·      using inquiry-based learning (IBL) in classrooms: types of tasks and problems, epistemology of IBL in mathematics courses, ways of implementing IBL in mathematics courses, using IBL in various contexts;

·      using effective teaching practices to enhance student learning;

·      school inclusion: development of mathematical creativity and talent, support learning of students with different cultures;

·      using information and communication technologies in classrooms: virtual learning communities of problem solvers.

I am open to explore other fields in mathematics, science, and technology education.


Teaching

EDU M 412 - Enseignement des mathématiques au primaire

EDU M 456 - Enseignement des mathématiques au secondaire


Courses

EDU M 412 - Enseignement des mathématiques au primaire

Introduction à l'enseignement des mathématiques au primaire. Les étudiants développeront leurs compétences à analyser les raisonnements des élèves dans le context de l'apprentissage des concepts mathématiques. Ils apprendront à utiliser diverses strategies d'enseignement, d'évaluation et de différenciation. L'intégration de la langue et de la littératie dans l'enseignement en mathématiques ainsi que l'utilisation de diverses ressources numériques seront également abordées. Le cours abordera enfin la question de l'intégration des perspectives autochtones dans l'enseignement des mathématiques. Préalable(s) : EDU S 201 (ou EDU F 200 et EDU M 232).

Fall Term 2021 Winter Term 2022
EDU M 456 - Enseignement des mathématiques au secondaire

Exploration de l'enseignement des mathématiques au secondaire afin d'acquérir les principes fondamentaux nécessaires à une conception adéquate desmathématiques et de leur enseignement. A l'aide du programme d'études, les étudiants apprendront à planifier des leçons de mathématiques en utilisant des stratégies d'enseignement, de différenciation et d'évaluation appropriées. Pour optimiser l'apprentissage des élèves, ils apprendront aussi à intégrer la langue et la littératie dans l'enseignement des mathématiques et à utiliser diverses ressources numériques. Le cours abordera enfin la question de l'intégration des perspectives autochtones dans l'enseignement des mathématiques. Préalable(s) : EDU S 201 (ou EDU F 200 et EDU M 232).

Winter Term 2022

Browse more courses taught by Dominic Manuel

Publications

Researching pedagogy and practice with canadian mathematics teachers
Author(s): David A. Reid, Christine Suurtamm, Elaine Simmt, Annie Savard, Dominic Manuel, Lisa Lunney Borden, Richard Barwell
Publication Date: 8/1/2020
External Link: https://www.infoagepub.com/products/Researching-Pedagogy-and-Practice-with-Canadian-Mathematics-Teachers
Co-construire des connaissances mathématiques entre l’enseignant et les élèves : comment piloter l’approche par une démarche d’enquête et d’investigation
Author(s): Dominic Manuel, Annie Savard
Publication Date: 12/1/2018
Publication: Mathématiques en scène des ponts entre les disciplines : actes du colloque Espace mathématique francophone (EMF) 2018
Page Numbers: 1122-1131
External Link: https://emf2018.sciencesconf.org/data/actes_EMF2018.pdf
Virtual learning communities of problem solvers: A potential for developing creativity in mathematics?
Author(s): Dominic Manuel
Publication Date: 3/1/2018
Publication: Creativity and technology in mathematics education
Page Numbers: 531-557
External Link: https://doi.org/10.1007/978-3-319-72381-5_21
Differentiating instruction using a virtual environment: A study of mathematical problem posing among gifted and talented leaners
Author(s): Dominic Manuel
Publication Date: 7/1/2017
Publication: Global Education Review
Volume: 4
Issue: 1
Page Numbers: 78-97
External Link: https://ger.mercy.edu/index.php/ger/article/view/304
Teaching statistics: Creating an intersection for intra and interdisciplinarity
Author(s): Annie Savard, Dominic Manuel
Publication Date: 7/1/2016
Publication: Statistics Education Research Journal
Volume: 15
Issue: 2
Page Numbers: 239-256
External Link: http://iase-web.org/documents/SERJ/SERJ15(2)_Savard.pdf
Observing observers: Using video to prompt and record reflections on teachers’ pedagogies in four regions of Canada
Author(s): David A. Reid, Elaine Simmt, Annie Savard, Christine Suurtamm, Dominic Manuel, Terry Wan Jung Lin, Brenna Quigley, Christine Knipping
Publication Date: 9/1/2015
Publication: Research in Comparative and International Education
Volume: 10
Issue: 3
Page Numbers: 367-382
External Link: https://doi.org/10.1177/1745499915580425